Tuesday, August 10, 2010

Salam Ramadhan...

Assalamualaikum sahabat2 semua...

dah lama betul xmenulis kat tinta ni kan... Allhamdullilah masih lagi di panjangkan umur oleh Allah untuk meneruskan kehidupan dengan kehadiran hari2 yang bakal mendatang... semoga dengan kehadiran 1 Ramadhan ini, kehidupan kita lebih bermakna dan di rahmati oleh yang Berkuasa.. smlm aku dah start p Solat Terawih... hehehe... buat 8 rakaat.. my mom xdpt p bersama, almaklum la my mom penat sgt. ye la jaga budak2 lagi kan... so aku jln kaki jer p surau kat Flora 2 tu... waktu pegi ader la teman .. opah tkt 1.. balik sowang2.. so far.. aku dah berjanji dlm hati puasa kali ni aku nak buat yang terbaik.. aku cuba cukupkan solat terawih aku, jage hati, mata, mulut, telinga... aku nak jager segalanye...(p/s: aku ni pompuan, rasa2nye xcukup sebulan kot.. huhuhu...woha) InsyAllah ni puasa aku sebagai bujang trang tang tang , sebelum aku melangkah ke alam baru... huhuuh.... aku mengharapkan semoga aku lebih SABAR, SABAR, SABAR & SABAR... keje aku berdepan dgn mcm2 org termasuk la org sekeliling aku yang mempunyai keperangaian yang mencabar KESABARAN hati dan minda aku.. ok la... nanti aku bercerita lagi pasa BUlan Ramadhan yang Mulia ni ek...

SELAMAT DATANG RAMADHAN AL MUBARAK
Sejarah Ramadhan
1) Ramadhan: ertinya panas terik
2) Bulan di turunkan Al Quran dan disebut (syahru ramadhana)
3) Berlakunya perang Badar Kubra dan mendapat kemenangan.
4) Bulan dimana nabi mengambil balik Mekah dari tangan Musyrikin dan berakhirnya penyembahan berhala.
5) Di dalamnya dipilih ada malam al-qadar yakni lebih baik drpd 1000 bulan.
6) Di pilih untuk ibadat puasa.
7) Di pilih untuk ibadat2 lain (tadarus Al Quran)

Kelebihan Bulan Ramadhan
1) Kamu akan di naungi Ramadhan. (bagi yg telah meninggal dunia terlepas dari siksa kubur)
2) Bulan penuh keberatan
3) Di malamnya ada lebih baik drpd 1000 bulan
4) Amal sunat sama dengan solat fardhu
5) Manakala solat fardhu mendpt 70 kali ganda
6) Bulan sabar dan pahalanya adalah syurga
7) Bulan menambah rezeki
8) Memberi buka banyak pahala
9) Bulan keampunan
* doa yang paling makbul iaitu doa sebelum berbuka puasa.
* juga doa pada sepertiga malam.
10) 10 hari pertama adalah mulanya rahmat, 10 hari pertengahan - pengampunan, 10 hari terakhir - kemerdekaan api neraka.


salam kasih & sayang....

-inazura-

woha!!!!!!

1 comment: